31 jan, we vertrekken richting Jakarta - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Helmich en Ankie Brinke - WaarBenJij.nu 31 jan, we vertrekken richting Jakarta - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Helmich en Ankie Brinke - WaarBenJij.nu

31 jan, we vertrekken richting Jakarta

Door: Ankie en Helmich

Blijf op de hoogte en volg Helmich en Ankie

04 Februari 2014 | Indonesië, Jakarta Pusat

Zaterdagmorgen 10 uur arivel Jakarta.....was het plan.
Het werd rond 14.00 uur, veilig geland op Sukarno Hatta vliegveld.
We waren al wat later vertrokken vanaf Schiphol en hadden in Abu Dhabi een tussenstop van plm 2 uur. Ook nog gauw even Ankie met een paar Arabieren op de foto gezet..:-)
In Jakarta werden we opgewacht door chauffeur pak Yoko, die ons in anderhalf uur door het drukke verkeer heen loodste naar ons adres in Tangerang ten westen van Jakarta.
Wij verblijven bij vrienden van ons die beiden als cardioloog werkzaam zijn in het Siloam ziekenhuis hier in de buurt.
We zijn op een verlaat kraambezoek, want hun prinses Annabel, is geboren op 25 augustus 2013.
Omdat Sunanto en Ingrid beide zes dagen per week werken,ontmoeten we ze pas tegen de avond, wanneer wij al last beginnen te krijgen van een beste jetlag.
Het is hier 6 uur tijdsverschil vooruit met Nederland.
Het was fijn om elkaar weer te zien en weer bij te kunnen praten.
Zoals te zien is op de foto is Anabel echt een prinsesje.
We gebruiken de zondag om samen het ziekenhuis te bezoeken.
Natuurlijk nemen we een kijkje op de CCU en eerste hulp.
Het ziet er allemaal goed en netjes uit.
Er zijn eigenlijk 2 ziekenhuizen naast elkaar: het ene voor welgestelden, compleet met winkeltjes, pinautomaten, kapsalon,restaurant etc..
Daarnaast is er het ziekenhuis voor de orang miskin, de armen. Hier werken Sunanto en Ingrid ook, naast hun werk in het andere ziekenhuis.
Vanaf 1 januari heeft de Indonesische overheid verplicht gesteld dat er voor elke inwoner basiszorg beschikbaar moet zijn, een hele vooruitgang. Echter verdienen de dokters hierdoor minder, dus dit is nog wel even een dingetje.....
Na het ziekenhuis bezoek zijn we naar Jakarta. gereden waar we op de 11 e verdieping van een shopping mall een kerkdienst bezocht hebben.
Sunanto en Ingrid zijn hier vaste bezoeker, ook is Annabel hier gedoopt.
Uit veiligheidsoverwegingen heeft met op deze plek een verdieping als kerkzaal ingericht.
Ook is het lastig om vergunning te krijgen om een normale kerk te bouwen...
Gisteren hebben Ankie en ik een kleine tour gemaakt richting het. Noorden van Jakarta en de oude haven bezocht:Sunda Kelapa en Batavia, een voeger VOC bolwerk uit de Nederlandse tijd. Hoewel er veel vergane glorie is, zijn de gebouwen toch nog goed te herkennen.
Vandaag hebben we het ziekenhuis bezocht waar ik in 2006 en 2007 gewerkt heb. Zie voor verder info hierover op mijn vorige blog, te vinden op reisverslagen links van deze pagina.
Het welkom was hartverwarmend en ze waren zeer verrast met ons bezoek. De meegebrachte stroopwafels hadden de reis in onze rugzakken redelijk goed overleefd en in dank aanvaard!
Het ziekenhuis zit midden in een verbouwing en is voor een groot gedeelte overgenomen door de Siloam groep.
Morgen willen we nog een dagje naar de botanische tuin in Bogor, een uurtje rijden hiervandaan. We hebben de luxe van een auto met chauffeur hier en daar maken we dan maar graag gebruik van.
Donderdagmorgen hopen we om 5 uur te vertrekken richting station Gambir in Jakarta, waar we op de trein stappen richting Yogyakarta. Tot zover onze eerste belevenissen hier, binnenkort een update vanuit Yogya.

Met hart groet van Ankie en Helmich.

• 06 Februari 2014 - 21:45

Rachel:

Nice!!! Leuk om de oude collega's van daar te zien! Take care en geniet nog even! Kus van ons 5en.

• 08 Februari 2014 - 05:11

Petra:

Hoi Ankie en Helmich,

jongens wat leuk om jullie blog te lezen.
    Is Sunanto de Sunanto van ruim 20 jaar geleden?
    geniet fijn!!

groetjes Petra (nightshift)

• 09 Februari 2014 - 12:43

Egbert En Marianne En Jody:

Heej luitjes leuk om jullie blog te lezen en wat leuk om de oude collega's te ontmoeten.
    Die zullen inderdaad wel even raar hebben op gekeken dat jullie er waren.
    Geniet er nog even lekker van, voordat je het weet is het weer voorbij.
    Welke datum komen jullie eigenlijk weer terug?

Groetjes vanuit het regenachtige Kampen xxx