Jogjakarta 6 feb -10 februari - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Helmich en Ankie Brinke - WaarBenJij.nu Jogjakarta 6 feb -10 februari - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Helmich en Ankie Brinke - WaarBenJij.nu

Jogjakarta 6 feb -10 februari

Door: Helmich en Ankie

Blijf op de hoogte en volg Helmich en Ankie

09 Februari 2014 | Indonesië, Jakarta Pusat

Het is inmiddels zondagavond, 18.00 uur en het is bij na donker.
Het geluid vanuit de moskee klinkt luid en zangerig over de sawa,s en de kampongs.... Wij verblijven sinds twee dagen in een zgn home stay, een houten huisje naast de kampong Tembi, net buiten Jogjakarta. We waren de drukke stad even zat en kijken nu uit over de rijstvelden.
Ik had gisteren al een heel verhaal geschreven en toen het bijna klaar was compleet met foto's, oeps, viel het internet uit en... Was alles weg!
Ik had even een dag nodig om dit te verwerken en begin nu weer mer frisse moed opnieuw, hopend dat het dit keer goed gaat.
Na een treinreisje van plm. 8 uur zijn we van Jakarta naar Jogjakarta gereis. Een mooie reis,door heel veel groen, kampong, over rivieren etc.
We hadden een hotelletje geboekt vlakbij het station, dus ze konden niets aan ons verdienen toen we aankwamen in Jogja.
We liepen in 5 min naar ons hotel.
De volgende dag hebben we een ritje met de bercak gemaakt naar de Kraton, het paleis van de Sultan.
We hadden een oude Javaan van 84 jaar als gids. Het was een leuk mannetje met een glazen oog, dat de verkeerde kant uit keek....(zie foto's)
Hij sprak nog Nederlands en gebruikte veel oud Hollandse gezegden, die de jeugd van tegenwoordig zeker niet meer kent.
Ook dreunde hij alle Nederlandse provincies op! compleet met hoofdstad: Overijssel met Zwolle, Drente met Assen etc. Heel bijzonder voor iemand die nog nooit in Nederland is geweest.
In het paleis veel pracht en praal van de sultan. Een aantal kamers met bladgoud bekleed en verder veel spullen uit de Nederlandse tijd.
Daarna zijn we nog naar het waterpaleis gegaan, hier ging de sultan baden. Er was een apart bad voor zijn vrouwen...
De volgende dag hebben we een rit gemaakt naar de bekende tempel BOROBORDUR. Een geweldig goot complex van 10 verdiepingen, 121 breed en 35 mrt hoog.
Op elke bouwsteen die gebruikt is staan afbeeldingen, een prachtig gezicht.
Veel is met de laatste aardbeving in 2006 verwoest, maar inmiddels ook weer gerestaureerd.
Vandaag hebben we een relaxte dag gehad. Vanochtend een kerkdienst bezocht van de GKI in Jogja.
Het is altijd mooi om naar een lokale kerk te gaan en samen met de lokale mensen de dienst te beleven.
Ze vonden het helemaal mooi dat wij met hen in hun eigen taal konden communiceren.
Na de dienst zijn we met de taxi weer terug gegaan en hebben heerlijk relaxed op ons veranda-tje zitten lezen. Net nog even een wandeling door de kampong gemaakt en met verschillende mensen leuk even zitten te kletsen.

Morgen vliegen we naar Bali.
De plannen zijn wat aangepast, vanwege een ongemakje...
Ik heb afgelopen week flink last van mijn rug gekregen en zie de busdienst naar Bali niet zo zitten, vandaar dat we gaan vliegen morgen.
Het gaat inmiddels weer wat beter gelukkig.

Tot zover deze deze update.

Binnenkort meer vanaf Bali.
Salaam van Ankie en Helmich

• 10 Februari 2014 - 09:37

Hannah:

Leuk om te lezen pap & mam! Dikke kus, snel weer skype! Love xxxx

• 10 Februari 2014 - 09:48

J.Brussaard:

Beste Helmich en Ankie,

Boeiend om jullie reisverslagen te lezen en de foto's te bekijken!
    En wat leuk om collega's van toen terug te zien.
    Goede reis naar Bali en geniet ervan!

hartelijke groet,
    J.Brussaard

• 10 Februari 2014 - 21:24

Ruth Booij:

lieve Ankie en Helmich,

Wat een blije foto's, zo te lezen genieten jullie.
    Heb het goed daar. Ankie je vriend mist je!

groet Ruth

• 11 Februari 2014 - 13:31

Jennifer:

Lieve Opa en Oma, wat is het mooi daar. Geniet er nog maar lekker van maar we missen jullie wel. Liefs Giel en Lois

• 11 Februari 2014 - 16:55

Wilma (zus) En Jan Visscher:

Hallooooooo............ lieve broer en sch. zus,

Wat ontzettend leuk voor jullie deze reis!!
    En ook leuk dat wij een beetje mee mogen genieten.
    Schitterend, die oude gids met z'n nep oog, ha,ha en die rokjes staan jullie ook goed!
    Interessant voor jullie om in hun ziekenhuissysteem rond te kijken.
    Geniet nog lekker en Helmich, beterschap met je rug!!!!

Hartelijke groetjes
    Wilma en Jan

• 17 Februari 2014 - 19:51

Marja:

Wat leuk om te lezen, nog en fijne tijd samen