Noord oostkust, Amed, Gili eilanden - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Helmich en Ankie Brinke - WaarBenJij.nu Noord oostkust, Amed, Gili eilanden - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Helmich en Ankie Brinke - WaarBenJij.nu

Noord oostkust, Amed, Gili eilanden

Blijf op de hoogte en volg Helmich en Ankie

20 Februari 2014 | Indonesië, Denpasar

13 feb Amed, noordoost kust .
Het was vandaag weer tijd om afscheid te nemen van Lovina, op naar onze volgende stop: Amed.
Dit plaatsje ligt aan de noord Oost kust van Bali.
We hadden dezelfde driver geregeld van een paar dagen terug.
Gedurende 2,5 uur reden we langs de kust richting het oosten.
We passeerden gunung Agung, een vulkaan,waarvan de laatste eruptie in 1970 heeft plaatsgevonden in 1970. Nog steeds is goed te zien waarlangs de lava langs is gestroomd, er zijn nog hele kale plekken met rotsen en stenen overgebleven.
We hebben weer een prachtig plekje gevonden, Bayu cottage, we kijken uit over de Bali zee.
Het is wat bewolkt, maar nog wel warm natuurlijk.
We kunnen beneden voor ons huisje zwemmen en snorkelen.
Het is tegen 16.00 uur als we naar beneden lopen richting het strand.
Gelijk komen er een paar Balinezen naar ons toe en vragen weer of we gemasseerd willen worden....
Nou nee, afgelopen week heeft Ankie er in toegestemd omdat ze maar bleven zeuren. Er waren weinig toeristen dus weinig inkomen voor hen.
Ankie hebben ze dus stevig te pakken gehad en ze voelt haat nek en schouderspieren nu nog....
Een snorkel setje kun jgemakkelijk op het strand huren.
Hij vroeg gelijk het volle pond: 30.000 rupiah. (1 euro is 16.350 rupiah )
Daar ging ik natuurlijk niet mee accoord omdat het al aan het eind van de dag was.
Uiteindelijk kwamen we overeen dat we de snorkels vandaag gratis kregen, maar dan moesten we morgen wel bij hem huren. Dat was wel een goede deal vonden we.
Het weer was wat bewolkt , maar het water heerlijk.
Prachtig al die gekleurde vissen, Joel heeft er een aantal in zijn aquarium volgens ons.
Het koraal is wel beschadigd, omdat men hier ook met dynamiet heeft gevist.
Toch is er nog genoeg moois te zien onder water.
De volgende dag hebben we op een scootertje de omgeving verkend. We zijn weer de bergen in gereden en kwamen door allerlei kleine kampongs. Ook zagen we verschillende sawa's, waar ze met buffels aan het ploegen waren.
Onderweg passeerden we een schooltje dat net uitging, iedereen wilde natuurlijk weer even op de foto.
De kinderen dragen hier ook sarongs als ze naar school gaan, dit geldt voor de meisjes alsook voor de jongens.
Morgen zijn we van plan om nar de Gili eilanden te varen.
Dit zijn 3 kleine eilandjes di voor de westkust van Lombok liggen.
We vertrekken met de boot vanaf Amed.

Gisteren vanaf Amed met de boot naar de Gili eilanden gevaren.
Het was een soort grote speedboot met 3 buitenboordmotoren. Onze bagage werd op het dak geknoopt en hup, daar vlogen we al richting zee.
We hebben zelf even stiekum gekeken of er ook zwemvesten aan boord waren,ze lagen voorin de boot.
Onderweg nog weer dolfijnen gezien.
De eilanden bevinden zich voor de kust van Lombok en liggen naast elkaar; Gili Trawangan, Gili Meno en Gili Air.
In 2006 zijn we een paar dagen op Gili Meno geweest
Wij gaan naar nu naar Gili Air, en en later nog naar Gili Meno.
Na ruim 5 kwartier varen bereiken we de eilanden.
We landen met de boot in de haven van Gili Air, dwz op het strand, een stuk waar geen koraalrif ligt.
Vervolgens even wachten op onze rugzakken en zorgen dat we onze slippers terug krijgen.(zie foto.. )
We worden gevraagd of we vervoer willen,(er is alleen de kidomo, een karretje dat door een klein paardje getrokken wordt.) volgens de lonely planet hebben deze paardjes een gemiddelde levensverwachting van 3 jaar! , dus we besluiten uit principe te gaan lopen...
Volgens booking.com is het slechts 20 minuten lopen....
We lopen langs het strand en vinden uiteindelijk ons huisje: Island vieuw heet de plek.
Het is allemaal een beetje vergane glorie, maar wat maakt het uit.
Wel is in ieder geval een ventilator en er hangt een klamboe!!
Er zijn hier veel muskieten en malaria hebben we genoeg gehad in het verleden.
De zee is vlakbij en we hebben weer heerlijk gezwommen.
De volgende morgen eten we ons ontbijtje op het strand: pancake with pineapple en een tosti met koppi lombok ( zwarte lombok koffie).

We willen toch wel graag naar Gili Meno, dus besluiten we weer te verkassen, er vaart 2 x per dag een boot tussen de eilanden.
De boot vertrekt om 15.00 s'middags, dus we kunnen lekker rustig aan doen.
Stipt op tijd (en dat is bijzonder voor Indonesische begrippen), varen we naar het middelste eiland, Gili Meno.
We besluiten eerst even rond te kijken en vinden uiteindelijk een mooi huisje vlak bij het strand.
Geweldige plek. We begroeten de ibu die we nog kennen van 7 jaar terug, ze heeft nog steeds haar eettentje heeft op het strand en ze zegt ons ook nog te herkennen.
We drinken gelijk een kopje lombok koffie bij haar in de warung.
Ze verteld dat haar dochter, die voor ons de ananas klaar maakte, inmiddels getrouwd is en op Lombok woont.
Er zijn weinig toeristen en ze moet hard werken om rond te komen. De school van de kinderen kost geld , er is soms nauwelijks geld voor eten.
Ze verteld verder dat haar man 2 vrouwen heeft ....
De volgende dag willen we gaan snorkelen en huren de snorkel sets bij ibu.
17 februari.
Vandaag gesnorkeld boven het rif hier vlak voor ons huisje: het blijft fascinerend de onderwaterwereld,wat en scala aan gekleurde vissen en koraal, geweldig mooi allemaal. Het water is hier veel helderder dan bij Amed in Bali.
We genieten verder van de ananassen die ter plekke wordt schoongemaakt, zie foto's.
De prijzen zijn wel fors verhoogd sinds wij hier voor het laatst waren in 2006.
Verder zijn we vanmiddag het hele eiland rond gelopen via het strand. Onderweg nog 3 keer ergens gesnorkeld, we kunnen er maar geen genoeg van krijgen.
Er is op dit moment al een tijdje geen internet mogelijk, dus we doen het lekker een paar dagen zonder.
Het is hier nog steeds mooi weer met soms s'nachts wat regen.
Het is hier net als het noord oosten van Bali wat droger, dus hebben we niet veel last van de musim.
18februari
Alweer onze laatste volle dag op Gili Meno, de hele dag gesnorkeld en gezwommen.
Een paar dagen strand moest kunnen volgens ons, maar morgen trekken we weer verder.
De tickets voor de fast boot vanmorgen geregeld bij de ibu waar we altijd onze koffie kopen: morgen om 11 uur varen we weer terug naar Bali, maar dan naar de oost kust.
Er is daar nog zoveel moois te zien en de dagen vliegen voorbij
Voor we het weten zijn we weerterug in Belanda.
19 februari
Vanmorgen om 11 uur vertrokken met de fast boot(5 bb motoren van 200 pk...) naar Padang Bai, aan de oost kust van Bali. Weer een geweldige mooie tocht zo via Lombok weer terug naar Bali.
In Padang Bai met de shuttlebus naar Candidasa.
Ankie wilde hier graag even kijken, we waren hier met onze kinderen in 1991... !
We hebben weer een mooie plek gevonden, pal aan zee, alleen het weer werkt niet zo mee vandaag.
Dit is eigenlijk de eerste dag dat we wat minder weer hebben.
Winkels genoeg, dus Ankie kon lekker even shoppen...
Morgen zakken we weer af richting het zuid oosten en gaan we door naar Sidemen, een vallei met rijstvelden, watervallen en bij helder weer kun je de Agung berg zien.
Het wordt vast weer een mooie tocht morgen...
All for now,
Salam dari Candidasa,

Ankie en Helmich

• 20 Februari 2014 - 11:00

Petra:

Ankie en Helmich, geweldig wat een vakantie hebben jullie.
    Weer helemaal in je sas is het niet?! Geniet nog. Jullie hebben nog ruim een week. Heerlijk!!

• 21 Februari 2014 - 21:55

Rien En Dorien:

Wat leuk om over jullie belevenissen te lezen en de foto's te zien.
    Ongetwijfeld een heerlijke come-back voor jullie.
    Nog een fijne week toegewenst, en een veilige terugreis als het zover is.
    Liefs,
    Rien en Dorien.

• 22 Februari 2014 - 09:10

Jolanda:

Mooi om zo van jullie vakantie mee te genieten!!
    Nog een hele fijne week daar.

• 25 Februari 2014 - 00:49

Dick Van Rijnberk:

Helmich en Ankie,
    Wat zal het weer geweldig voelen om rond te mogen trekken in dit mooie land!!
    Wat een schitterende reisverslagen!
    Geniet nog even en een goede vlucht/terugreis gewenst.

Groet,
    Dick van Rijnberk,