Bericht vanuit de cardiokliniek - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Helmich en Ankie Brinke - WaarBenJij.nu Bericht vanuit de cardiokliniek - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Helmich en Ankie Brinke - WaarBenJij.nu

Bericht vanuit de cardiokliniek

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helmich en Ankie

31 Maart 2007 | Indonesië, Batavia

Dag lezers,
Niet vanwege het ontbreken van tijd,als wel het weining te melden hebben, ben ik wat laat met het schrijven van een nieuw verhaaltje op dit web log.
Na vermanend toegesproken(gemaild),te zijn door 2 collega’s Hermien en Marian, probeer ik het nu goed te maken.

Ik ben inmiddels alweer een maandje bezig in de Klinik Kardiovaskular van Hopital Cinere.
Inmiddels is de ICVCU waar ik werk redelijk bezet.
Elke dag liggen er plm. 3- 5 patienten.
Dit zijn lang niet allemaal patienten met een CCU indicatie natuurlijk, maar bij gebrek aan een goede cardiologische afdeling, komt iedereen met klachten van chest discomfort hier op de CCU.
Ze zijn dan gelijk ziek en liggen dan de hele dag in bed!
Vervolgens kunnen ze natuurlijk ook zelf niet meer eten en de partner die hele dag aanwezig is, “voert” haar/zijn geliefde de warme prak….
Verder krijgen alle patienten bijna zuurstof toegediend ongeacht de saturatie en natuurlijk iedereen een infuus van minimal 500 cc Nacl per 24 uur.(standard!!)

Als het even kan, krijgen alle mannen een uritp om(plas condoom), zeker als ze voor een hartcatheterisatie moeten….
Ze kunen tot nu toe nog steeds niet geloven dat dit in Nederland “not done is”…!

Tevens ligt de patient de hele tijd(dag/nacht) met tensie band om de arm en saturatieknijper om de vinger.
Elke uur wordt de EMV score(neurologische toestand) opgenomen en de rapportage wordt van minuut tot minuut bijgehouden.
De verpleegkundige rapportage van 1 etmaal omvat minimaal 6 a-viertjes, gebruik makend van een vierkleurenbalpoint……!

En eh…, zullen jullie vragen...., dat kun je toch zo veranderen op de afdeling en zeggen hoe het dan wel moet??
Ja, dat dacht ik dus ook…

Van het begin af probeer ik dit patroon al te doorbreken maar geloof me: het is soms heel erg lastig dingen af te leren!!
Als ik zelf aanwezig ben op de afdeling kan ik het allemaal wel aardig sturen, maar wanneer ik er niet ben, vervallen ze gauw terug in oude gewoonten.

Dan iets over het ECG:
Het beoordelen van een ECG(hartfilmpje), is toch een van de basis dingen die men moet kunnen op een afdeling hartbewakng.
Vele uren zijn er ingestopt en nog steeds is het voor de meesten erg , erg moeilijk om een ECG minimaal te beschrijven.
We blijven gewoon dagelijks oefenen met strookjes en ECG’s.

Verder hebben we wel elke morgen nu de uitgebreide bespreking met de consultcardioloog uit Nederland en de locale cardiologen en verpleegkundigen.
We proberen dit in het Engels te doen , maar de verpleegkundigen hebben moeite om het te doorgronden, laat staan te spreken, dus meestal is het een mengelmoes van engels en bahasa Indonesia.
Toch zie ik hier wel enige vooruitgang in, dus we blijven stug volhouden.

Opleiding
Hoe is de huidige situatie?
Er ligt een opleidings plan voor de verpleegkundigen waar we in mei dit jaar mee starten
We leiden dan op tot verpleegkundige ICVCU (hartbewaking)
Tevens gaat elke verpleegkundige hier 3 maand naar het nationale hart centrum in Harapan Kita(universiteits ziekenhuis van de regering) om daar een basis cursus te volgen van 3 maand.
Deze crusus omvat theorie en praktijk lessen.
Omdat we iedereen tegelijk proberen op te leiden geeft dit natuurlijk problemen met de bezetting op de ICVCU.
We proberen met wat improviseren toch iedereen mee te laten doen met de opleiding, we zien wel hoe of het gaat lopen.

Hier in de kliniek toetsen wij alle handelingen nog een keer a d hand van een praktijk opleidingsboek.
Verder geven wij elke week een aantal lessen/traningen over allerlei aanverwante cardiologische onderwerpen.
Ook moeten alle verpleegkundigen zelf een aantal presentaties geven over patienten en hun ziektebeelden.

De opleiding omvat verder een beademingstage op de IC in het andere ziekenhuis, als ook op de hartcatheterisatie kamer hier.
Na dat men alle toetsen voldoende heeft gescoord , wordt de opleiding afgerond met een eindpresentatie/ scriptie.

Hierna onntvangt men dan eindelijk een certificate ICVCU van de klinik Kardiovaskular Hospital Cinere.

Een hele prestatie als ze het halen vind ik.

Verder liggen er natuurlijk wel degelijk zieke mensen op onze afdeling.
Soms met ziektebeelden die wij in Nedereland nauwelijks meer tegen komen zoals patienten met tetanus etc.
Af en toe liggen er erg zieke mensen aan de beademing met de nodige toeters en bellen.
Vaak komen patienten hier te laat naar toe; dwz ze hebben al een infarct van een dag of wat en zoeken dan pas hulp.
Soms gaat dit goed maar ook vaak zie je dat er al veel schade aan het hart is ontstaan, met alle gevolgen van dien.

Momenteel is het ziekenhuis in rep en roer, want vandaag is er een simulatie voor overmorgen.
Dan is er nl. een live demonstratie naar een cardiology congres in China..
In Beijing kan men dan via de satelite live mee kijken met een dotterprocedure hier in Cinere Hospital……! Tja,....
De techniek staat voor niets he?
Ik speel het spel maar gewoon mee en ben op de achtergrond aanwezig….

De OK is inmiddels zo goed als klaar en kosten nog moeite zij gespaard om er een volwaardige hart OK van te maken.
Mijn college Yohanes kan haast niet meer wachten om op de OK te gaan werken.
Echter, ….. het personeel van de ICVCU en de afdelingen zijn nog lang niet zover……
Het lijkt een beetje een prestige object die OK, want er wordt wel mee geadverteerd natuurlijk:: “hartoperaties in Hospital Cinere.”
In ieder geval, wanneer we wel gaan draaien met een operatie programma, zullen hier verpleegkundigen werken uit een ander ziekenhuis waar al jaren (veel) geopereerd wordt)
Dat zal zo moeten blijven totdat de verpleegkundigen alhier voldoende kennis hebben om op een verantwoorde manier deze patienten te kunnen verplegen.

Ik hoop dat jullie zo een beetje een indruk hebben gekregen van de stand van zaken hier in Hospital Cinere.

Het ligt in de bedoeling dat ik in de tweede helft van april afgelost wordt door een collega uit Zwolle: Peter Peetsma.
We werken nog een anderhalve week samen, zodat ik hem mooi een beetje in kan werken.

Mochten jullie een idée willen krijgen hoe dit ziekenhuis het gelegen ligt, klik dan op de volgende link van google earth……

Klik vervolgens door op:View in Google Maps

Het witte gebouw naast het ziekenhuis is de cardiologie kliniek en het gebouw tegenover het ziekenhuis is het guesthouse(met zwembadje...)

Tenslotte,
De regen wordt steeds minder hier en het is al best weer knap warm overdag.
Af et toe valt er nog een bui, maar het reregenseisoen is toch bijna over nu.

Tot zover dacht ik maar zo....

Hartelijke groeten vanuit Jakarta,

Helmich

• 31 Maart 2007 - 10:34

Peter:

Hoi Helmich,

Je doet prima werk,ook al gaat het je niet snel genoeg.je ziet wel enige vooruitgang.Ik zie je na pasen in Cinere.Ik kijk er naar uit
    ( voor belangstellenden te volgen op Peter61.waarbenjij.nu)

Peter P.

• 31 Maart 2007 - 17:01

Petra:

Ha die Helmich!

erg leuk om je berichtje te lezen...super die foto's ook! Je verhalen zijn heel herkenbaar en ik ben heel benieuwd of Adil,die ik op de foto zie, de Jakarta patient met TPM en IABP het leven gered heeft;)
    Succes met het voorbereiden van de collega's op OK's....!
    Heel veel groeten aan iedereen!

Groetjes Petra

• 31 Maart 2007 - 17:33

Allard En Nieske:

Dag oom Helmich,

Werp je brood uit op het water en je zult het vinden na vele dagen... (Prediker). Het kan dus nog even duren voor u de vruchten van het werk gaat zien. Maar dat neemt niet weg dat u de moed niet moet verliezen. Gods zegen!

Groetjes,
    Allard, Nieske en boys.

• 31 Maart 2007 - 20:07

Alice:

Hallo Helmich,
    Wat een geduld moet je hebben. Tof dat je toch langzaam aan verandering en verbetering ziet.
    Succes,
    Alice

• 01 April 2007 - 22:10

Marian :

Heey Helmich,
    wat goed van je zeg. Nou ik kan zeggen, je hebt het ruimschoots goedgemaakt hoor....
    Leuk om te lezen. Zo krijgen we toch een behoorlijke indruk van je reilen en zeilen daar. Inderdaad onverstelbaar hoe er met controles en afhankelijkheid omgegaan wordt. Maar toch wel herkenbaar vind ik. "wij" uit de meer westerse cultuur zijn misschien veel nuchterder als het om ziek zijn gaat,dan in indonesie. Ziek zijn betekend volgens mij per definitie afhankelijk zijn.
    Maar goed je geduld wordt dus wel behoorlijk op de proef gesteld. Voor mij eigenlijk ook moeilijk voor te stellen dat je altijd even rustig kan blijven....
    Dacht het niet altijd dus!

Maar goed, leuk te lezen en tot ziens weer terug in Nederland.

Groetjes Marian T.

• 02 April 2007 - 07:11

Hermien:

Ha die Helmich,
    geweldig, wat een verhaal. Je hebt een heerlijk uitgebreid verhaal geschreven. Wat gaat het anders dan hier.
    Nog even, en je komt alweer terug dus. Succes nog de komende tijd!

Groetjes Sylvia en Hermien

• 02 April 2007 - 17:55

Marielle :

Ha die Helmich,
    wat leuk om je verhaal te lezen, geeft een indruk hoe het daar aan toe gaat. Wat een verschillen zeg... Veel succes met je "live" uitzending.. en niet steeds in beeld springen he!!
    Tot gauw, groetjes Marielle

• 04 April 2007 - 15:39

Gerrit En Engelien:

hallo helmich,

bedankt voor de groeten, die ik onlangs van je zoon kreeg! En gefeliciteerd met het belijdenis doen van je oudste zoon. Dat zijn altijd bijzondere en dankbare momenten. Jammer dat je er niet bij kon zijn. Van Jan Kees hoorde ik dat het een moie dienst geweest is, maar dat zul je al wel gehoord hebben.
    Is het niet lastig om stees in twee verschillende werelden te opereren ( figuurlijk bedoeld )? Moet je niet srteeds omschakelen? Lijkt me best lastig, maar ook mooi om daar iets op te zetten, waar veel mensen profijt van kunnen hebben.

We leven dicht bij Goede vrijdag en Pasen en graag wensen we je gezegende dagen, verenigd in het opstandingsgeloof van onze Heer Jezus Christus!

Veel succes, Gods zegen en tot ziens,

Gerrit

• 04 April 2007 - 20:50

Hans En Wietske:

Fijn om te lezen hoe het met jou en je werk gaat! Groeten en gezegende paasdagen gewenst!

• 07 April 2007 - 13:40

Niesanne:

dag oom,
    ik vind het fijn te weten dat het goed met u gaat! hele gezegende paasdagen toegewenst! en het allerbeste groetjes niesanne

• 15 April 2007 - 20:08

Buurbroeder :

Ha die Helmich,
    Nog een klein weekje en dan is het weer richting iesselmud'n. De temperatuur hier is er klaar voor om je in aan gepaste omstandigheden te ontvangen. Ben alleen bang dat het zaterdag al wel weer ietsje minder zal zijn. Tevreden over wat je hebt kunnen doen? Vast wel. Doe Peter de groeten van mij als je wilt.
    Ik een behouden terugreis, broeder.

• 15 April 2007 - 20:10

Buurbroeder:

De laatste regel is iets fout gegaan, niet ik maar jij een behouden terugreis natuurlijk

• 15 April 2007 - 20:10

Buurbroeder: